• Despre CIAS

    Despre CIAS

  • Care sunt atributiile principale ale CIAS?

    Care sunt atributiile principale ale CIAS?

  • Cum puteti raporta un eveniment de aviatie?

    Cum puteti raporta un eveniment de aviatie?

Noutați

COMUNICAT DE PRESĂ

2 iulie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a fost notificat astăzi, 2 iulie 2016, în jurul orei 12.30, în legătură cu producerea unui eveniment aviatic pe raza localității Perșani, județul Brașov.

O aeronavă de mici dimensiuni, cu însemnele de înmatriculare I-7967, s-a prăbușit și a luat foc. În aeronavă se aflau două persoane, dintre care una a decedat prin carbonizare, iar cealaltă a suferit arsuri pe toată suprafața corpului.

O echipă de investigație din cadrul CIAS se deplasează la locul accidentului.

***

CIAS și IAC au semnat un Memorandum de înțelegere privind investigarea și prevenirea accidentelor din aviația civilă

23 iunie 2016

Pe data de 17 iunie 2016, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) și Comitetul Interstatal de Aviație (IAC) au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul investigării și prevenirii accidentelor din aviația civilă.

În cadrul vizitei la sediul IAC din Moscova, reprezentanții CIAS (Nicolae Stoica – Director General și Cristian Tecuceanu – Șef Serviciu Investigații) au desfășurat în Laboratorul IAC o serie de activități, ca parte a investigării accidentului din data de 26 aprilie 2012, lângă Ostrov, în județul Tulcea (România), în care a fost implicat elicopterul Ka-32A înregistrat ER-KGD. Aceste activități au inclus descărcarea și citirea informațiilor de pe recorderele FDR/CVR aflate la bordul elicopterului.

CIAS și IAC și-au exprimat satisfacția cu privire la acordul încheiat și speră într-o cooperare care are ca scop îmbunătățirea siguranței zborului din aviația civilă, de ambele părți.

 

 

 Nicolae Stoica (Director General, CIAS) și Aleksey Morozov (Vice-Președinte IAC și Președinte al Comisiei de Investigare a Accidentelor Aviatice)

 

reprezentanti cias iac

  

 Nicolae Stoica (Director General, CIAS) și Cristian Tecuceanu (Șef Serviciu Investigații, CIAS)

***

În data de 23.08.2013, PILOTUL aeronavei tip ZLIN-142, înmatriculată YR-ZCC, APARȚINÂND AEROCLUBULUI ROMÂNIEI, a efectuat o aterizare de urgență

14 iunie 2016

 

În ziua de 23.08.2013 pilotul aeronavei tip ZLIN 142, înmatriculată YR-ZCC, aparținând Aeroclubului Romaniei, în timp ce efectua zboruri de instruire (ture de pistă) în zona Aerodromului Clinceni, a sesizat un zgomot puternic în partea din față a aeronavei și identificând imediat o cedare reală a motorului, a luat decizia de a efectua o aterizare de urgență.

Cauza producerii accidentului o constituie ruperea bielei pistonului nr. 6, ca urmare a montării necorespunzătoare a uneia dintre cele două inele de fixare ale bolțului pistonului în timpul ultimei reparații majore la nivelul motorului.

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

***

ÎN DATA DE 25 SEPTEMBRIE 2007, S-A PRĂBUȘIT AERONAVA TIP DIAMOND DA42, ÎNMATRICULATĂ OE-FCD, APARȚINÂND DIAMOND AIRCRAFT INDUSTRIES GMBH

06 iunie 2016

 

În data de 25 septembrie 2007, aeronava de tip Diamond DA42, înmatriculată OE-FCD, aparținînd Diamond Aircraft Industries GmBH, care executa zboruri de scanare a suprafeței terestre în zona Văii Oltețului, s-a prăbușit într-o zonă montană împădurită.

Comisia de investigație din cadrul Centrului de Investigații și Analiză a Siguranței Aviației Civile a stabilit următoarele cauze care au dus la producerea accidentului:

1. Cauza determinantă:

  • cauza probabilă a producerii accidentului o constituie imposibilitatea de a controla atitudinea aeronavei, în condițiile unui zbor cu un motor inoperativ.

2. Cauze favorizante:

  • oprirea motorului drept datorită defectării valvei proporționale regulatoare a pasului elicei (PPRV);
  • ieșirea elicei motorului oprit din pas drapel;
  • acționarea flapsurilor fără ca aeronava să fie stabilizată după ieșirea din viraj și în condiții de viteză limită;
  • greutatea aeronavei peste limita maximă admisă;
  • centrul de greutate în spatele limitei anterioare prevăzută de producător;
  • efectuarea misiunii de scanare într-o zonă muntoasă, sub nivelul cotelor munților înconjurători.

Centrul de Analiză și Investigații pentru Siguranța Aviației Civile, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

 

***

Coperta Raport anual de siguranta pentru 2015

ÎN DATA DE 1 iunie 2016, Cias a emis Raportul anual privind siguranța aviației civile pentru anul 2015

 01 iunie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a emis Raportul Anual privind Siguranța aviației civile pentru anul 2015. Acesta are ca scop informarea publicului cu privire la nivelul general de siguranță din aviația civilă din România și cuprinde toate evenimentele de aviație civilă produse în perioada 1 ianuarie 2015 - 31 decembrie 2015.

Raportul poate fi accesat aici sau scanând următorul cod de bare: 

Raport Anual 2015

 

     ***


CIAS VA PREZINTA DISTRIBUTIA ACCIDENTELOR SI INCIDENTELOR GRAVE DE AVIATIE CIVILA DIN ULTIMII 10 ANI, PETRECUTE PE TERITORIUL  ROMANIEI.

 21 aprilie 2016 

 

accidente si incidente grave

 

*pentru mai multe informatii click.

 

***

ÎN DATA DE 29 IULIE 2013, ELICOPTERUL TIP EC 130 B4, ÎNREGISTRAT YR-BTM, OPERAT DE S.C. MIR AERO S.R.L., CARE EFECTUA UN ZBOR DE TRANSPORT PASAGERI PE RUTA TÂRGUL MUREȘ – TĂURENI - TÂRGU MUREȘ, CU STAȚIONARE ÎN LOCALITATEA TĂURENI, S-A PRĂBUȘIT ÎN LACUL NR. 2 DIN SALBA DE LACURI A LOCALITĂȚII TĂURENI

 

18 februarie 2016

 

Cauzele producerii accidentului:
Cauza cea mai probabilă a producerii accidentului o constituie aprecierea eronată a înălțimii față de luciul apei sau incapacitatea fizică de reacție a pilotului.
Cauze favorizante:
a) stare de stres, incapacitate fizică temporară;
b) neutilizarea sistemelor de centuri de siguranță din echiparea scaunelor elicopterului;
c) zborul în crepuscul deasupra apei.

CIAS, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

 

***

 

ÎN DATA DE 11 februarie 2016, JUDECĂTORIA SECTORULUI 1, BUCUREșTI A PRONUNțAT îN CAMERA DE CONSILIU HOTăRâREA prin care admite în parte plângerea formulată de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) împotriva ordonanţei nr. 10411/P/2014 din data de 15.09.2015 a Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, Bucureşti

12 februarie 2016

 

În data de 11 februarie 2016., Judecătoria Sectorului 1, București a pronunțat în camera de consiliu Hotararea prin care, în temeiul art. 341 alin. 6 lit. b C.pr.pen., admite în parte plângerea formulată de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) împotriva ordonanţei nr. 10411/P/2014 din data de 15.09.2015 a Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti. Desfiinţează în parte ordonanţa atacată (menţinută prin ordonanţa nr. 2485/II-2/2015 din data de 07.12.2015 a Prim procurorului Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti) şi dispune trimiterea cauzei procurorului în vederea continuării urmăririi penale faţă de numitul Drumea Laurenţiu pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenţă în serviciu faptă prev. şi ped. de art. 298 C.pen. Hotărârea este definitivă.

 

***

DECLARATIE PROVIZORIE PRIVIND EVENIMENTUL DE AVIATIE PRODUS PE AEROPORTUL INTERNATIONAL "aVRAM IANCU" CLUJ, IN DATA DE 07 IANUARIE 2016, IN CARE A FOST IMPLICATA AERONAVA TIP BOEING 737-400, INREGISTRATA YR-BAS, OPERATA DE BLUE AIR

06 februarie 2016

 

Avand in vedere evenimentul de aviatie produs in data de 07 ianuarie 2016, pe  Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, în care a fost implicată o aeronavă aparținând companiei Blue Air - Airline Management Solutions, inregistrata YR-BAS, in conformitate cu prevederile Anexei 13 ICAO si ale Regulamentului (UE) 996/2010, CIAS emite această declarație provizorie cu scopul de a aduce la cunoștința opiniei publice stadiul în care se află investigația.

CIAS, prin emiterea Raportului Final al investigației privind siguranța aviației civile nu urmărește stabilirea de vinovați sau vinovății, ci are ca unic obiectiv determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea evenimentului și emiterea unor recomandări de siguranță, urmărind ca prin implementarea acestora să se prevină producerea unor evenimente similare.

Investigațiile privind siguranța sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau răspunderii și nu aduc atingere acestor proceduri.

Pe baza informatiilor pe care le-a obtinut, CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor din aviatia civila, a emis prezenta declaratie provizorie.

 

sageata dreapta Citeste in continuare...

Studii si rapoarte

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile elaboreaza analize, studii si rapoarte privind siguranta aviatiei civile.

Pentru mai multe informatii, click aici.

Recomandari de siguranta

CIAS emite recomandari de siguranta zborului, in scopul prevenirii producerii evenimentelor aeronautice similare.

Pentru mai multe informatii, click aici.

Cursuri de pregatire

CIAS asigura perfectionarea pregatirii profesionale de specialitate a personalului propriu.

Pentru mai multe informatii, click aici.