• Despre CIAS

    Despre CIAS

  • Care sunt atribuțiile principale ale CIAS?

    Care sunt atribuțiile principale ale CIAS?

  • Recomandări de siguranță

    Recomandări de siguranță

  • Cum puteți raporta un eveniment de aviație?

    Cum puteți raporta un eveniment de aviație?

Noutăți

CIAS și BEA au semnat un protocol de cooperare în domeniul investigațiilor și prevenirii accidentelor din aviația civilă

11 septembrie 2016

 

Pe data de 7 septembrie 2016, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) din Romania și Biroul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (BEA) din Franța au semnat o Declarație de intenție privind cooperarea și asistența în domeniul investigațiilor accidentelor și incidentelor din aviația civilă.

protocol cias bea 2

Nicolae STOICA, Director General al CIAS și Rémi JOUTY, Director al BEA

CIAS și BEA vor coopera în domeniul investigațiilor accidentelor și incidentelor din aviația civilă, pregătirii profesionale pentru investigatori, schimbului de informații și expertiză, în conformitate cu standardele și practicile recomandate în cadrul Anexei 13 a Convenției de la Chicago și a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010.

Pe durata vizitei la sediul BEA din Le Bourget, Franța, reprezentanții CIAS au vizitat laboratorul BEA, utilizat pentru citirea și analiza datelor din înregistratoarele de zbor de la bordul aeronavelor implicate în accidente aviatice.

De asemenea, au desfășurat o serie de activități cu scopul de a planifica un schimb regulat de experiență și informații cu reprezentanții BEA, în următoarele domenii:

  • accidentele sau incidentele de aviație civilă care sunt de interes pentru CIAS și BEA;
  • organizarea, metodele și tehnicile utilizate în desfășurarea investigațiilor privind siguranța aviației civile;
  • comunicare: publicarea de studii și rapoarte, comunicarea cu familiile victimelor implicate în accidente aviatice, precum și cu jurnaliștii.

protocol cias bea 1

Rémi JOUTY, Director al BEA și Nicolae STOICA, Director General al CIAS

***

Aproape o mie de evenimente aviatice de tip „bird strike” raportate la CIAS, de la începutul anului 2010

2 septembrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) prezintă situația evenimentelor aviatice de tip „bird strike” produse pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie 2010 – 31 august 2016.

În perioada analizată, au fost raportate 982 de evenimente de tip „bird strike”, acestea înregistrând o creștere semnificativă în anii 2013 și 2014, după cum se poate vedea din graficul următor:

statistica birdstrike 2016

*Pentru anul 2016, statisticile se referă la evenimentele înregistrate până la data de 31 august (inclusiv)

Având în vedere incidența crescută a evenimentelor de tip „bird strike” din țara noastră, mai ales în ultimii ani, dorim să tragem din nou un semnal de alarmă cu privire la riscul acestui tip de evenimente care pot pune în pericol siguranța pasagerilor.

Click aici pentru a vizualiza versiunea integrală a raportului cu privire la situația evenimentelor de tip „bird strike” din aviația civilă pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 31 august 2016, raportate la CIAS.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

3 august 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a fost notificat astăzi, 3 august 2016, în jurul orei 16.25, în legătură cu producerea unui eveniment aviatic în zona aerodromului Ghimbav, județul Brașov, în care a fost implicat un parașutist.

La aterizare, parașutistul a luat contact dur cu solul, fiind necesară intervenția serviciului de ambulanță.

O echipă de investigație din cadrul CIAS se deplasează la locul accidentului.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

2 iulie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a fost notificat astăzi, 2 iulie 2016, în jurul orei 12.30, în legătură cu producerea unui eveniment aviatic pe raza localității Perșani, județul Brașov.

O aeronavă de mici dimensiuni, cu însemnele de înmatriculare I-7967, s-a prăbușit și a luat foc. În aeronavă se aflau două persoane, dintre care una a decedat prin carbonizare, iar cealaltă a suferit arsuri pe toată suprafața corpului.

O echipă de investigație din cadrul CIAS se deplasează la locul accidentului.

***

CIAS și IAC au semnat un Memorandum de înțelegere privind investigarea și prevenirea accidentelor din aviația civilă

23 iunie 2016

Pe data de 17 iunie 2016, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) și Comitetul Interstatal de Aviație (IAC) au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul investigării și prevenirii accidentelor din aviația civilă.

În cadrul vizitei la sediul IAC din Moscova, reprezentanții CIAS (Nicolae Stoica – Director General și Cristian Tecuceanu – Șef Serviciu Investigații) au desfășurat în Laboratorul IAC o serie de activități, ca parte a investigării accidentului din data de 26 aprilie 2012, lângă Ostrov, în județul Tulcea (România), în care a fost implicat elicopterul Ka-32A înregistrat ER-KGD. Aceste activități au inclus descărcarea și citirea informațiilor de pe recorderele FDR/CVR aflate la bordul elicopterului.

CIAS și IAC și-au exprimat satisfacția cu privire la acordul încheiat și speră într-o cooperare care are ca scop îmbunătățirea siguranței zborului din aviația civilă, de ambele părți.

 

 

 Nicolae Stoica (Director General, CIAS) și Aleksey Morozov (Vice-Președinte IAC și Președinte al Comisiei de Investigare a Accidentelor Aviatice)

 

reprezentanti cias iac

  

 Nicolae Stoica (Director General, CIAS) și Cristian Tecuceanu (Șef Serviciu Investigații, CIAS)

***

În data de 23.08.2013, PILOTUL aeronavei tip ZLIN-142, înmatriculată YR-ZCC, APARȚINÂND AEROCLUBULUI ROMÂNIEI, a efectuat o aterizare de urgență

14 iunie 2016

 

În ziua de 23.08.2013 pilotul aeronavei tip ZLIN 142, înmatriculată YR-ZCC, aparținând Aeroclubului Romaniei, în timp ce efectua zboruri de instruire (ture de pistă) în zona Aerodromului Clinceni, a sesizat un zgomot puternic în partea din față a aeronavei și identificând imediat o cedare reală a motorului, a luat decizia de a efectua o aterizare de urgență.

Cauza producerii accidentului o constituie ruperea bielei pistonului nr. 6, ca urmare a montării necorespunzătoare a uneia dintre cele două inele de fixare ale bolțului pistonului în timpul ultimei reparații majore la nivelul motorului.

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

***

ÎN DATA DE 25 SEPTEMBRIE 2007, S-A PRĂBUȘIT AERONAVA TIP DIAMOND DA42, ÎNMATRICULATĂ OE-FCD, APARȚINÂND DIAMOND AIRCRAFT INDUSTRIES GMBH

06 iunie 2016

 

În data de 25 septembrie 2007, aeronava de tip Diamond DA42, înmatriculată OE-FCD, aparținînd Diamond Aircraft Industries GmBH, care executa zboruri de scanare a suprafeței terestre în zona Văii Oltețului, s-a prăbușit într-o zonă montană împădurită.

Comisia de investigație din cadrul Centrului de Investigații și Analiză a Siguranței Aviației Civile a stabilit următoarele cauze care au dus la producerea accidentului:

1. Cauza determinantă:

  • cauza probabilă a producerii accidentului o constituie imposibilitatea de a controla atitudinea aeronavei, în condițiile unui zbor cu un motor inoperativ.

2. Cauze favorizante:

  • oprirea motorului drept datorită defectării valvei proporționale regulatoare a pasului elicei (PPRV);
  • ieșirea elicei motorului oprit din pas drapel;
  • acționarea flapsurilor fără ca aeronava să fie stabilizată după ieșirea din viraj și în condiții de viteză limită;
  • greutatea aeronavei peste limita maximă admisă;
  • centrul de greutate în spatele limitei anterioare prevăzută de producător;
  • efectuarea misiunii de scanare într-o zonă muntoasă, sub nivelul cotelor munților înconjurători.

Centrul de Analiză și Investigații pentru Siguranța Aviației Civile, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

 

sageata dreapta Citeste in continuare...

Studii și analize

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile elaborează studii de specialitate, analize specifice și buletine informative privind siguranța aviației civile.

Pentru mai multe informații, click aici.

Rapoarte de investigație

CIAS execută investigații tehnice ale evenimentelor de aviație civilă, cu scopul determinării faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestora.

Pentru mai multe informații, click aici.

Recomandări de siguranță

Centrul de Investigații și Analiza pentru Siguranța Aviației Civile emite recomandări de siguranță a zborului, pe baza unor studii sau a analizei unei serii de investigații.

Pentru mai multe informații, click aici.