• Despre CIAS

    Despre CIAS

  • Care sunt atribuțiile principale ale CIAS?

    Care sunt atribuțiile principale ale CIAS?

  • Recomandări de siguranță

    Recomandări de siguranță

  • Cum puteți raporta un eveniment de aviație?

    Cum puteți raporta un eveniment de aviație?

Noutăți

COMUNICAT DE PRESĂ: ÎMBUNĂTĂȚIREA COOPERĂRII DINTRE INVESTIGATORII CIAS ȘI PROCURORII CU ATRIBUȚII ÎN INVESTIGAREA EVENIMENTELOR DE AVIAȚIE CIVILĂ

24 noiembrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a organizat la București, în perioada 21-22 noiembrie 2016, o întâlnire cu reprezentanții Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PÎCCJ), precum și cu reprezentanți ai Parchetelor teritoriale de pe lângă Curțile de Apel, cu atribuții în anchete judiciare în urma producerii evenimentelor de aviație civilă ca urmare a Protocolului de colaborare privind coordonarea investigațiilor în domeniul aviației civile, semnat la data de 19 decembrie 2013 între reprezentanții CIAS și cei ai PÎCCJ.

Obiectivul principal al acestui eveniment a fost acela de a facilita activitățile de sprijin reciproc dintre CIAS și PÎCCJ, care pot fi desfășurate în scopul îmbunătățirii siguranței aviației civile din România, mai ales în privința activităților care se desfășoară la locul producerii evenimentelor de aviație civilă, în cazul în care din accident rezultă victime omenești, respectiv conservarea locului accidentului până la sosirea echipei de investigatori din cadrul CIAS, dar și a activităților ulterioare, cu privire la depozitarea și investigarea tehnică a epavei.

În cadrul întâlnirii s-a discutat despre cadrul legislativ care guvernează investigarea evenimentelor de aviație civilă din România și s-au prezentat studii de caz cu privire la colaborarea în acest domeniu de activitate, cu scopul de a găsi cele mai bune soluții de a contribui la îmbunătățirea siguranței aviației civile din România.

Ca urmare a discuțiilor avute în cadrul acestei reuniuni, s-a concluzionat că ar fi oportună formarea unui grup de lucru permanent la nivelul investigatorilor CIAS și ai procurorilor desemnați pentru investigarea accidentelor și incidentelor din aviație civilă, astfel încât să se stabilească direcțiile de colaborare și limitele de competență dintre aceste instituții, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei 94/56/CE.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

CIAS A ORGANIZAT LA BUCUREȘTI UN WORKSHOP INTERNAȚIONAL DEDICAT INVESTIGATORILOR DIN AVIAȚIA CIVILĂ

3 noiembrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a organizat în perioada 1-2 noiembrie 2016 un workshop internațional dedicat investigatorilor din aviația civilă din Europa. Evenimentul a avut loc la București și a reunit investigatori și reprezentanți ai autorităților de investigație privind siguranța aviației civile din Croația, Franța, Grecia, Italia, Letonia, Marea Britanie, Republica Moldova, România, Slovenia și Ucraina.

nicolae stoicaInvestigațiile în condiții extreme și situațiile deosebite întâmpinate pe parcursul desfășurării activităților de investigație au constituit principalele teme dezbătute în cadrul evenimentului.

“Acesta este un eveniment extrem de important, atât din punct de vedere instituțional, cât și pentru siguranța aviației civile, la nivel european. De asemenea, constituie o oportunitate excelentă de a discuta și de a împărtăși know-how, bune practici și experiențe întâmpinate pe parcursul activităților de investigație a accidentelor produse în condiții extreme”, a declarat domnul Nicolae STOICA (foto dreapta), director general al Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) din România.

dominique verdoni“Orice investigație privind siguranța are riscurile sale comune, inclusiv atunci când investigatorii se confruntă cu durere, oboseală și presiunea de a determina cauzele producerii accidentelor. De asemenea, investigatorii pot experimenta la locul producerii accidentului pericole care sunt extrem de individuale și care ar putea genera riscuri semnificative pentru membrii echipei de investigație”, a adăugat domnul Dominique VERDONI (foto stânga), investigator și consilier special al directorului general din cadrul Biroului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation Civile – BEA) din Franța.

În cadrul evenimentului au mai luat cuvântul domnii Lucian IVAN și Eugen SUCIU, investigatori în cadrul Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS), care au prezentat condițiile extreme pe care le-au întâmpinat pe parcursul investigațiilor privind siguranța în cazul accidentului aviatic produs la data de 29 septembrie 2013 în lacul Tăureni, județul Mureș, în care a fost implicat elicopterul cu numărul de înregistrare YR-BTM, precum și în cazul accidentului aviatic produs la data de 20 ianuarie 2014 în Munții Apuseni, lângă satul Horea, județul Alba, în care a fost implicată aeronava cu numărul de înregistrare YR-BNP.

Subiectele abordate în cadrul prezentărilor au avut menirea de a contribui la creșterea și menținerea siguranței aviației civile la un nivel ridicat.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

17 octombrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost notificat astăzi, 17 octombrie 2016, în jurul orei 18:00, despre un eveniment aviatic produs pe Aeroportul Internațional "Traian Vuia" din Timișoara, în care a fost implicată o aeronavă de tip Cargo AN-26, cu însemnele de înmatriculare EW-259TG.

În timpul rulajului pe poziția de parcare, aeronava a lovit doi piloni de iluminare din vecinătatea platformei de parcare. Nu există victime.

O echipă de investigatori din cadrul CIAS s-a deplasat la locul evenimentului.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

15 octombrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost notificat în data de 15 octombrie 2016, în jurul orei 11:15, despre producerea unui accident aviatic între localitățile Luncani și Luna din județul Cluj, în care a fost implicat un parașutist.

O echipă de investigatori din cadrul CIAS s-a deplasat la locul accidentului și a demarat activitățile de investigație privind siguranța, cu scopul de a determina cauzele producerii acestui eveniment aviatic.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

14 octombrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost notificat în data de 14 octombrie 2016, în jurul orei 17:10, despre producerea în jurul orei 17:00 a unui incident aviatic pe Aeroportul Internațional “Henri Coandă” București-Otopeni, în care a fost implicată o aeronavă de tip SAAB 340, cu însemnele de înmatriculare ES-LSA, aparținând operatorului Aerotrans Cargo.

Aeronava efectuase un transport cargo și, în timpul rulajului pe poziția de parcare, a atins ușor cu aripa dreaptă unul din stâlpii de iluminat ai platformei. La bord se afla doar echipajul, format din doi membri care nu au avut de suferit în urma incidentului.

O echipă de investigatori din cadrul CIAS s-a deplasat la locul incidentului și a demarat activitățile de investigație privind siguranța, cu scopul de a determina cauzele producerii acestui eveniment aviatic.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

14 octombrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost notificat în data de 13 octombrie 2016, în jurul orei 23:00, despre producerea în jurul orei 21:20 a unui incident aviatic pe Aeroportul Internațional “Henri Coandă” București-Otopeni, în care a fost implicată o aeronavă de tip ATR72-500, cu însemnele de înmatriculare YR-ATI, aparținând companiei aeriene TAROM.

Aeronava, având la bord 38 de persoane, împreună cu 4 membri ai echipajului, urma să efectueze o cursă internă București-Iași, însă pilotul comandant a întrerupt decolarea din cauza unor vibrații puternice la jamba de bot și a decis întoarcerea la poziția de parcare.

O echipă de investigatori din cadrul CIAS s-a deplasat la locul inciidentului și a demarat activitățile de investigație privind siguranța, cu scopul de a determina cauzele producerii acestui eveniment aviatic.

***

CIAS și BEA au semnat un protocol de cooperare în domeniul investigațiilor și prevenirii accidentelor din aviația civilă

11 septembrie 2016

 

Pe data de 7 septembrie 2016, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) din Romania și Biroul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (BEA) din Franța au semnat o Declarație de intenție privind cooperarea și asistența în domeniul investigațiilor accidentelor și incidentelor din aviația civilă.

protocol cias bea 2

Nicolae STOICA, Director General al CIAS și Rémi JOUTY, Director al BEA

CIAS și BEA vor coopera în domeniul investigațiilor accidentelor și incidentelor din aviația civilă, pregătirii profesionale pentru investigatori, schimbului de informații și expertiză, în conformitate cu standardele și practicile recomandate în cadrul Anexei 13 a Convenției de la Chicago și a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010.

Pe durata vizitei la sediul BEA din Le Bourget, Franța, reprezentanții CIAS au vizitat laboratorul BEA, utilizat pentru citirea și analiza datelor din înregistratoarele de zbor de la bordul aeronavelor implicate în accidente aviatice.

De asemenea, au desfășurat o serie de activități cu scopul de a planifica un schimb regulat de experiență și informații cu reprezentanții BEA, în următoarele domenii:

  • accidentele sau incidentele de aviație civilă care sunt de interes pentru CIAS și BEA;
  • organizarea, metodele și tehnicile utilizate în desfășurarea investigațiilor privind siguranța aviației civile;
  • comunicare: publicarea de studii și rapoarte, comunicarea cu familiile victimelor implicate în accidente aviatice, precum și cu jurnaliștii.

protocol cias bea 1

Rémi JOUTY, Director al BEA și Nicolae STOICA, Director General al CIAS

***

Aproape o mie de evenimente aviatice de tip „bird strike” raportate la CIAS, de la începutul anului 2010

2 septembrie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) prezintă situația evenimentelor aviatice de tip „bird strike” produse pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie 2010 – 31 august 2016.

În perioada analizată, au fost raportate 982 de evenimente de tip „bird strike”, acestea înregistrând o creștere semnificativă în anii 2013 și 2014, după cum se poate vedea din graficul următor:

statistica birdstrike 2016

*Pentru anul 2016, statisticile se referă la evenimentele înregistrate până la data de 31 august (inclusiv)

Având în vedere incidența crescută a evenimentelor de tip „bird strike” din țara noastră, mai ales în ultimii ani, dorim să tragem din nou un semnal de alarmă cu privire la riscul acestui tip de evenimente care pot pune în pericol siguranța pasagerilor.

Click aici pentru a vizualiza versiunea integrală a raportului cu privire la situația evenimentelor de tip „bird strike” din aviația civilă pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 31 august 2016, raportate la CIAS.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

3 august 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a fost notificat astăzi, 3 august 2016, în jurul orei 16.25, în legătură cu producerea unui eveniment aviatic în zona aerodromului Ghimbav, județul Brașov, în care a fost implicat un parașutist.

La aterizare, parașutistul a luat contact dur cu solul, fiind necesară intervenția serviciului de ambulanță.

O echipă de investigație din cadrul CIAS se deplasează la locul accidentului.

***

COMUNICAT DE PRESĂ

2 iulie 2016

 

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a fost notificat astăzi, 2 iulie 2016, în jurul orei 12.30, în legătură cu producerea unui eveniment aviatic pe raza localității Perșani, județul Brașov.

O aeronavă de mici dimensiuni, cu însemnele de înmatriculare I-7967, s-a prăbușit și a luat foc. În aeronavă se aflau două persoane, dintre care una a decedat prin carbonizare, iar cealaltă a suferit arsuri pe toată suprafața corpului.

O echipă de investigație din cadrul CIAS se deplasează la locul accidentului.

***

CIAS și IAC au semnat un Memorandum de înțelegere privind investigarea și prevenirea accidentelor din aviația civilă

23 iunie 2016

Pe data de 17 iunie 2016, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) și Comitetul Interstatal de Aviație (IAC) au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul investigării și prevenirii accidentelor din aviația civilă.

În cadrul vizitei la sediul IAC din Moscova, reprezentanții CIAS (Nicolae Stoica – Director General și Cristian Tecuceanu – Șef Serviciu Investigații) au desfășurat în Laboratorul IAC o serie de activități, ca parte a investigării accidentului din data de 26 aprilie 2012, lângă Ostrov, în județul Tulcea (România), în care a fost implicat elicopterul Ka-32A înregistrat ER-KGD. Aceste activități au inclus descărcarea și citirea informațiilor de pe recorderele FDR/CVR aflate la bordul elicopterului.

CIAS și IAC și-au exprimat satisfacția cu privire la acordul încheiat și speră într-o cooperare care are ca scop îmbunătățirea siguranței zborului din aviația civilă, de ambele părți.

 

 

 Nicolae Stoica (Director General, CIAS) și Aleksey Morozov (Vice-Președinte IAC și Președinte al Comisiei de Investigare a Accidentelor Aviatice)

 

reprezentanti cias iac

  

 Nicolae Stoica (Director General, CIAS) și Cristian Tecuceanu (Șef Serviciu Investigații, CIAS)

***

În data de 23.08.2013, PILOTUL aeronavei tip ZLIN-142, înmatriculată YR-ZCC, APARȚINÂND AEROCLUBULUI ROMÂNIEI, a efectuat o aterizare de urgență

14 iunie 2016

 

În ziua de 23.08.2013 pilotul aeronavei tip ZLIN 142, înmatriculată YR-ZCC, aparținând Aeroclubului Romaniei, în timp ce efectua zboruri de instruire (ture de pistă) în zona Aerodromului Clinceni, a sesizat un zgomot puternic în partea din față a aeronavei și identificând imediat o cedare reală a motorului, a luat decizia de a efectua o aterizare de urgență.

Cauza producerii accidentului o constituie ruperea bielei pistonului nr. 6, ca urmare a montării necorespunzătoare a uneia dintre cele două inele de fixare ale bolțului pistonului în timpul ultimei reparații majore la nivelul motorului.

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

***

ÎN DATA DE 25 SEPTEMBRIE 2007, S-A PRĂBUȘIT AERONAVA TIP DIAMOND DA42, ÎNMATRICULATĂ OE-FCD, APARȚINÂND DIAMOND AIRCRAFT INDUSTRIES GMBH

06 iunie 2016

 

În data de 25 septembrie 2007, aeronava de tip Diamond DA42, înmatriculată OE-FCD, aparținînd Diamond Aircraft Industries GmBH, care executa zboruri de scanare a suprafeței terestre în zona Văii Oltețului, s-a prăbușit într-o zonă montană împădurită.

Comisia de investigație din cadrul Centrului de Investigații și Analiză a Siguranței Aviației Civile a stabilit următoarele cauze care au dus la producerea accidentului:

1. Cauza determinantă:

  • cauza probabilă a producerii accidentului o constituie imposibilitatea de a controla atitudinea aeronavei, în condițiile unui zbor cu un motor inoperativ.

2. Cauze favorizante:

  • oprirea motorului drept datorită defectării valvei proporționale regulatoare a pasului elicei (PPRV);
  • ieșirea elicei motorului oprit din pas drapel;
  • acționarea flapsurilor fără ca aeronava să fie stabilizată după ieșirea din viraj și în condiții de viteză limită;
  • greutatea aeronavei peste limita maximă admisă;
  • centrul de greutate în spatele limitei anterioare prevăzută de producător;
  • efectuarea misiunii de scanare într-o zonă muntoasă, sub nivelul cotelor munților înconjurători.

Centrul de Analiză și Investigații pentru Siguranța Aviației Civile, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final.

***

Coperta Raport anual de siguranta pentru 2015

ÎN DATA DE 1 iunie 2016, Cias a emis Raportul anual privind siguranța aviației civile pentru anul 2015

 01 iunie 2016

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a emis Raportul Anual privind Siguranța aviației civile pentru anul 2015. Acesta are ca scop informarea publicului cu privire la nivelul general de siguranță din aviația civilă din România și cuprinde toate evenimentele de aviație civilă produse în perioada 1 ianuarie 2015 - 31 decembrie 2015.

Raportul poate fi accesat aici sau scanând următorul cod de bare: 

Raport Anual 2015

     ***


CIAS VA PREZINTA DISTRIBUTIA ACCIDENTELOR SI INCIDENTELOR GRAVE DE AVIATIE CIVILA DIN ULTIMII 10 ANI, PETRECUTE PE TERITORIUL  ROMANIEI.

 21 aprilie 2016 

accidente si incidente grave

*pentru mai multe informatii click.

 

***

ÎN DATA DE 29 IULIE 2013, ELICOPTERUL TIP EC 130 B4, ÎNREGISTRAT YR-BTM, OPERAT DE S.C. MIR AERO S.R.L., CARE EFECTUA UN ZBOR DE TRANSPORT PASAGERI PE RUTA TÂRGUL MUREȘ – TĂURENI - TÂRGU MUREȘ, CU STAȚIONARE ÎN LOCALITATEA TĂURENI, S-A PRĂBUȘIT ÎN LACUL NR. 2 DIN SALBA DE LACURI A LOCALITĂȚII TĂURENI

18 februarie 2016

Cauzele producerii accidentului:
Cauza cea mai probabilă a producerii accidentului o constituie aprecierea eronată a înălțimii față de luciul apei sau incapacitatea fizică de reacție a pilotului.
Cauze favorizante:
a) stare de stres, incapacitate fizică temporară;
b) neutilizarea sistemelor de centuri de siguranță din echiparea scaunelor elicopterului;
c) zborul în crepuscul deasupra apei.

CIAS, în calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse în aviația civilă, a emis prezentul Raport Final .

***

ÎN DATA DE 11 februarie 2016, JUDECĂTORIA SECTORULUI 1, BUCUREșTI A PRONUNțAT îN CAMERA DE CONSILIU HOTăRâREA prin care admite în parte plângerea formulată de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) împotriva ordonanţei nr. 10411/P/2014 din data de 15.09.2015 a Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, Bucureşti

12 februarie 2016

În data de 11 februarie 2016., Judecătoria Sectorului 1, București a pronunțat în camera de consiliu Hotararea prin care, în temeiul art. 341 alin. 6 lit. b C.pr.pen., admite în parte plângerea formulată de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) împotriva ordonanţei nr. 10411/P/2014 din data de 15.09.2015 a Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti. Desfiinţează în parte ordonanţa atacată (menţinută prin ordonanţa nr. 2485/II-2/2015 din data de 07.12.2015 a Prim procurorului Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti) şi dispune trimiterea cauzei procurorului în vederea continuării urmăririi penale faţă de numitul Drumea Laurenţiu pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenţă în serviciu faptă prev. şi ped. de art. 298 C.pen. Hotărârea este definitivă.

***

DECLARATIE PROVIZORIE PRIVIND EVENIMENTUL DE AVIATIE PRODUS PE AEROPORTUL INTERNATIONAL "aVRAM IANCU" CLUJ, IN DATA DE 07 IANUARIE 2016, IN CARE A FOST IMPLICATA AERONAVA TIP BOEING 737-400, INREGISTRATA YR-BAS, OPERATA DE BLUE AIR

06 februarie 2016

Avand in vedere evenimentul de aviatie produs in data de 07 ianuarie 2016, pe  Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, în care a fost implicată o aeronavă aparținând companiei Blue Air - Airline Management Solutions, inregistrata YR-BAS, in conformitate cu prevederile Anexei 13 ICAO si ale Regulamentului (UE) 996/2010, CIAS emite această declarație provizorie cu scopul de a aduce la cunoștința opiniei publice stadiul în care se află investigația.

CIAS, prin emiterea Raportului Final al investigației privind siguranța aviației civile nu urmărește stabilirea de vinovați sau vinovății, ci are ca unic obiectiv determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea evenimentului și emiterea unor recomandări de siguranță, urmărind ca prin implementarea acestora să se prevină producerea unor evenimente similare.

Investigațiile privind siguranța sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau răspunderii și nu aduc atingere acestor proceduri.

Pe baza informatiilor pe care le-a obtinut, CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor din aviatia civila, a emis prezenta declaratie provizorie .

***

COMUNICAT DE PRESA PRIVIND EVENIMENTUL DE AVIATIE PRODUS IN BUDAPESTA, UNGARIA, IN DATA DE 17 iunie 2011, in care a fost implicata aeronava tip atr 42-500, inregistrata YR-ATG, APARTINAND TAROM

 15 ianuarie 2016

In data de 14 ianuarie 2016, in conformitate cu Regulamentul (UE) 996/2010, Art. 16, paragraful 8), Transportation Safety Bureau din Ungaria a transmis Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile Raportul Final privind evenimentul produs in Budapesta, Ungaria, in data de 17 iunie 2011, in care a fost implicata aeronava aeronava Tarom, inregistrata YR-ATG.

*** 

 

Comunicat de presa privind evenimentul de aviatie produs in data de 07 ianuarie 2016 pe aeroportul international "Avram iancu" cluj

 07 ianuarie 2016

La ora 08:05 LT, CIAS a fost informat despre producerea unui eveniment de aviație pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, în care a fost implicată o aeronavă aparținând companiei Blue Air - Airline Management Solutions, care la aterizare a depăsit pragul pistei, ieșind în zona de siguranță. Din primele informații primite nu au fost răniți și aeronava nu a suferit deteriorări. Evenimentul este investigat de o comisie CIAS, care în momentul de fată se deplasează spre locul producerii evenimentului. În conformitate cu capitolul 4 para. 4.1 din Anexa 13 OACI și Art. 9 alin. 2 al Regulamentului (UE) nr. 996/2010, CIAS a notificat Statele Unite ale Americii prin NTSB (ca stat proiectant și stat de fabricație al aeronavei), EASA, ICAO și DG-MOVE.

*** 

IN DATA DE 17 decembrie 2015, JUDECATORIA SECTORULUI 1, BUCURESTI, A PRONUNTAT IN camera de consiliu HOTARAREA PRIN CARE RESPINGE PLANGEREA FORMULATA DE PETENTUL drumea ciprian laurentiu, IMPOTRIVA ORDONANtelor din 25.08.2015 si 15.10.2015, în dosarul nr. 6127/P/2015, emise de PARCHETUL DE PE LANGA JUDECATORIA SECTORULUI 1 BUCURESTI.

 21 decembrie 2015

In data de 17 decembrie 2015, Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, a pronuntat in camera de consiliu Hotararea prin care respinge plangerea formulata de petentul Drumea Ciprian Laurentiu, impotriva Ordonantelor din 25.08.2015 si 15.10.2015, în dosarul nr. 6127/P/2015, emise de Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti. In baza art. 275, alin. 2 c.pr.pen. obliga petentul la plata sumei de 100 de lei cheltuieli judiciare catre stat. Hotararea este definitiva.

Domnul Drumea Ciprian Laurentiu a contestat la Prim-Procurorul Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, Ordonanta emisa de procurorul de caz in data de 25 octombrie 2015, in baza Referatului organului de cercetare penala emis in data de 20 iulie 2015, pentru clasarea cauzei ca urmare a plangerii penale privind savarsirea infractiunii de abuz în serviciu, formulata împotriva directorului general al CIAS, iar apoi a contestat la Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, decizia Prim-Procurorului Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti de a mentine solutia procurorului de caz emisa prin Ordonanta emisa in data de 15 octombrie 2015.

*** 

PARCHETUL DE PE LANGA JUDECATORIA SECTORULUI 1, BUCURESTI respinge ca nefondata plangerea CIAS impotriva solutiei de clasare, emisa de procurorul de caz, cu privire la disparitia unei aeronave TIP MOTODELTAPLAN AFLATA IN CUSTODIA CIAS

 15 decembrie 2015

In data de 15 decembrie 2015, Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti respinge ca nefondata, prin Ordonanta nr 2485/II-2/2015, Plangerea CIAS impotriva solutiei de clasare, emisa de procurorul de caz, cu privire la disparitia aeronavei tip motodeltaplan, implicata in trafic transfrontalier illegal de tigari, motodeltaplan aflat in custodia CIAS.

Urmare a disparitiei, din custodia CIAS, a aeronavei tip motodeltaplan, implicata in accidentul de aviatie produs in data de 19 mai 2011, pe raza comunei Scanteiesti, judetul Galati, au fost sesizate organele de cercetare penala cu privire la savarsirea, de catre persoanele responsabile de custodia aeronavei, a infractiunilor de abuz in serviciu, neglijenta in serviciu, delapidare si tainuire, iar ulterior fals in inscrisuri sub semnatura privata, uz de fals si fals intelectual.

In data de 22 septembrie 2015, Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti a transmis catre CIAS Ordonanta de clasare emisa in data de 15 septembrie 2015.

In data de 02 octombrie 2015, CIAS, în baza art. 339, alin. 1 și 4 din NCPP, a contestat la Prim-Procurorul Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, Ordonanta de clasare emisa in data de 15 septembrie 2015.

*** 

 DREPT LA REPLICA 

19 noiembrie 2015

Referitor la Comunicatul de presă emis de familia domnișoarei Aura Ion, prin intermediul biroului de avocatură BelecaLawyers „faţă de raportul final emis de CIAS cu privire la investigaţia accidentului aviatic din Munţii Apuseni”, apărut în media, precum și în virtutea dreptului la replică, publicăm mai jos punctul de vedere al CIAS cu privire la acest subiect pentru a rectifica informaţiile eronate prezentate de semnatarii acestui Comunicat .

***

IN atenTia AGENTILOR AERONAUTICI CIVILI DIN ROMANIA

13 noiembrie 2015

În calitate de autoritate competentă desemnată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1135/2015 , Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) informează toți agenții aeronautici civili din România că în data de 15.11.2015 va intra în vigoare Regulamentul (UE) nr. 376/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind raportarea , analiza și acțiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviație civilă , drept urmare la nivel national este în curs de modificare și reglementarea națională RACR-REAC . Până la data intrării în vigoare a RACR-REAC Ediția 2 , raportarea evenimentelor de aviație civilă se va efectua prin modalitățile stabilite prin RACR-REAC Ediția 1/2005 și prin Ordinul ministrului transporturilor și Infrastructurii nr. 15/2010 , după caz . De asemenea , alte informații pot fi solicitate la e-mail Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea..

***

In data de 29 octombrie 2015, Judecatoria Sectorului 1, BucureSti, a pronunTat In camera de consiliu HotArArea prin care respinge plAngerea formulatA de petentul Cimpoeru Sorin, Impotriva ordonanței nr. 11570/P/2014 din data de 27.01.2015 a Parchetului de pe lAngA JudecAtoria Sectorului 1 BucureSti. In baza art. 275, alin. 2 C.pr.pen. obligA petentul la plata sumei de 150 de Lei cheltuieli judiciare cAtre stat. HotArArea este definitivA.

Domnul Cimpoeru Sorin a contestat la Prim-Procurorul Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, Ordonanta, emisa de procurorul de caz in data de 27 ianuarie 2015, pentru clasarea cauzei ca urmare a plangerii penale privind savarșirea infractiunii de abuz în serviciu, formulata împotriva directorului general al CIAS, iar apoi a contestat la Judecatoria Sectorului 1, București, decizia Prim-Procurorului Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti de a menține solutia procurorului de caz emisa prin Ordonanța nr. 11570/P/2014.Comunicare incheiere penala

 
***

IN DATA DE 20 IANUARIE 2014, LA ORA 15:47 LT, AERONAVA BN-2A-27 ISLANDER, INMATRICULATA YR-BNP, APARTINAND SCOLII SUPERIOARE DE AVIATIE CIVILA, CARE EFECTUA UN ZBOR COMERCIAL, DECOLAND DE LA AEROPORTUL INTERNATIONAL „AUREL VLAICU” BUCURESTI-BANEASA CU INTENTIA DE A ATERIZA PE AEROPORTUL INTERNATIONAL ORADEA S-A PRABUSIT IN VECINATATEA COMUNEI HOREA, JUDEȚUL ALBA.

19 octombrie 2015

Comisia de investigatie a stabilit urmatoarele cauze care au dus la producerea accidentului:

Cauza determinantă 

Cauza producerii accidentului consta in oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor. 

Cauze favorizante 

evaluarea eronata a factorilor de risc specifici desfasurarii acestui zbor datorata întreruperii mari de la zbor si lipsei de experienta a echipajului pe aeronava BN-2A-27, inclusă în clasa MEP; 

decizia eronata a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor in conditii meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor; 

decizia eronata a comandantului aeronavei de a zbura o lunga perioada de timp în conditii de givraj ; 

decizia eronata a comandantului de a continua misiunea sub AMA, in condiții de zbor IMC după reguli de zbor IFR; 

decizia eronata a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisa si pozitia centrului de greutate in afara limitelor calculate si impuse de producator. 

CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor produse in aviatia civila, a emis prezentul Raport Final.

Cei interesati pot accesa prezentarea, pe scurt, a Raportului Final, sustinuta de CIAS in cadrul conferintei de presa din data de 19 octombrie 2015.

***

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile va prezenta public, luni 19 octombrie 2015, ora 12:00, in incinta Aeroportului "Aurel Vlaicu" Bucuresti-Baneasa, in conferinta de presa, Raportul Final al investigatiei privind siguranta al accidentului de aviatie produs la data de 20 ianuarie 2014, cu aeronava BN-2A-27 Islander, inmatriculata YR-BNP. 

 16 octombrie 2015

 ***

COMUNICAT DE PRESA PRIVIND DISPARITIA DIN CUSTODIA CIAS A AERONAVEI TIP MOTODELTAPLAN, CARE A FACUT SUBIECTUL UNEI EMISIUNI PREZENTATE DE ANTENA 3 IN DATA DE 11 OCTOMBRIE 2015.

 12 octombrie 2015

In data de 11 octombrie 2015, intre orele 15:00-15:30, la postul de televiziune Antena 3, in cadrul emisiunii „Editie de week-end” prezentata de doamna Catalina PORUMBEL, a fost tratat subiectul pierderii, din custodia CIAS, a unei aeronave tip motodeltaplan. Pentru clarificarea situatiei, CIAS publica urmatorul comunicat de presa.

***

PARCHETUL DE PE LANGA JUDECATORIA SECTORULUI 1, BUCURESTI EMITE ORDONANTA DE CLASARE CU PRIVIRE LA DISPARITIA AERONAVEI TIP MOTODELTAPLAN AFLATA IN CUSTODIA CIAS

 24 septembrie 2015

 Urmare a disparitiei, din custodia CIAS, a aeronavei tip motodeltaplan, implicata in accidentul de aviatie produs in data de 19 mai 2011, pe raza comunei Scanteiesti, judetul Galati, au fost sesizate organele de cercetare penala cu privire la savarsirea, de catre persoanele responsabile de custodia aeronavei, a infractiunilor de abuz in serviciu, neglijenta in serviciu, delapidare si tainuire, iar ulterior fals in inscrisuri sub semnatura privata, uz de fals si fals intelectual. In data de 22 septembrie 2015, Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti a transmis catre CIAS Ordonanta de clasare emisa in data de 15 septembrie 2015.

***

PARCHETUL DE PE LANGA JUDECATORIA SECTORULUI 1, BUCURESTI EMITE ORDONANTA DE CLASARE, CA URMARE A PLANGERII PENALE PRIVIND SAVARSIREA INFRACTIUNII DE ABUZ IN SERVICIU, FORMULATA DE CATRE DOMNUL DRUMEA CIPRIAN LAURENTIU IMPOTRIVA DIRECTORULUI GENERAL AL CIAS, NICOLAE STOICA

08 septembrie 2015


In data de 08 septembrie 2015 Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1,Bucuresti a comunicat directorului general al CIAS Ordonanta de clasare, emisa in data 25 august 2015 si un exemplar al Referatului organului de cercetare penala, emis in data de 20 iulie 2015.

***

Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti emite Ordonanta de clasare, ca urmare a plangerii penale privind savarsirea infractiunii de abuz in serviciu, formulata de catre domnul Sorin CIMPOERU impotriva directorului general al CIAS, Nicolae STOICA

24 martie 2015

Urmare a comunicatului de presa emis de Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, la data de 21 noiembrie 2014, referitor la Plangerea Penala privind savarsirea infractiunii de abuz in serviciu, formulata de catre domnul Sorin CIMPOERU in data de 01 septembrie 2014, impotriva directorului general al CIAS, Nicolae STOICA, in data de 24 martie 2015, Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti a comunicat directorului general al CIAS Ordonanta de clasare, emisa in data 27 ianuarie 2015 si un exemplar al Referatului organului de cercetare penala, emis in data de 14 noiembrie 2014.

***

Declaratie provizorie privind evenimentul aviatic din Apuseni

19 ianuarie 2015

Având în vedere că se împlinește un an de la data producerii accidentului, iar investigația privind siguranța este în curs de finalizare, în conformitate cu art.16 pct. (7) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă, CIAS emite această declarație provizorie cu scopul de a aduce la cunoștința opiniei publice stadiul în care se află investigația și oferirea unei imagini de ansamblu asupra etapelor ce urmează a fi parcurse pentru finalizarea investigației.

CIAS, prin emiterea Raportului Final al investigației privind siguranța aviației civile nu urmărește stabilirea de vinovați sau vinovății, ci are ca unic obiectiv determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea accidentului și emiterea unor recomandări de siguranță, urmărind ca prin implementarea acestora să se prevină producerea unor evenimente similare.

Investigațiile privind siguranța sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau răspunderii și nu aduc atingere acestor proceduri.

Pe baza informatiilor pe care le-a obtinut, CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor din aviatia civila, a emis prezenta declaratie provizorie.

***

CIAS a publicat raportul final privind investigatia de siguranta a zborului in legatura cu accidentul produs in data de 30.03.2014 in comuna Uzunu, judetul Giurgiu

19 decembrie 2014

In ziua de 30.03.2014, in jurul orei 18.20, pilotul (proprietarul) aeronavei ultrausoare tip Ikarus C42B, identificata YR-5153 care efectua un zbor in interes propriu dupa reguli de zbor VFR, avand un pasager la bord, a luat decizia de a efectua o aterizare fortata, intrucat motorul aeronavei a prezentat variatii ale turatiei, cu simptome de oprire a motorului deasupra unei zone obstacolate.

Accidentul s-a produs la ora 18.20 LT in apropierea localitatii Uzunu si s-a soldat cu deteriorarea aeronavei.

Cauza producerii accidentului o reprezinta nerespectarea prevederilor programului de intretinere a motorului, ceea ce a putut duce la blocarea temporara a scaunului cuiului poantou a carburatorului nr. 1 pe pozitia deschis, ceea ce a permis accesul unei cantitati suplimentare de combustibil in camera de nivel constant si o aspiratie nedozata cu imbogatirea amestecului carburant in galeria de admisie a motorului

Pe baza informatiilor pe care le-a obtinut, CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor din aviatia civila, a emis prezentul raport final.

***

CIAS a publicat raportul final privind investigatia de siguranta a zborului in legatura cu incidentul grav produs in data de 28.11.2011 langa loc. Niculesti, jud. Buzau

28 august 2014

In data de 28.11.2011 in jurul orei 09:55 UTC, elicopterul EC 135 P2+, inmatriculat YR-CPC, a decolat intr-o misiune de transport pasageri, de la heliportul Oituz (LRCC), cu destinatia finala Aeroportul International "Aurel Vlaicu" Bucuresti – Baneasa (LRBS). Zborul s-a efectuat avand trei persoane la bord: un pilot si doi pasageri.

In zona localitatii Suchea, jud. Buzau, aeronava a intrat intr-o evolutie de zbor extrema, din care numai dupa o pierdere semnificativa de altitudine, pilotul a reusit sa recapete controlul asupra acesteia. Dupa recapatarea controlului asupra aeronavei, pilotul a efectuat cu succes o aterizare de urgenta in zona localitatii Niculesti, jud. Buzau.

Dupa evacuarea pasagerilor si verificarea vizuala a aeronavei, pilotul a executat un zbor de repozitionare a aeronavei din punctul unde a aterizat de urgenta, la Aeroportul Bucuresti – Baneasa.

Incidentul a fost notificat catre CIAS telefonic, in data de 29.11.2011, si in scris, inregistrat cu numarul 5307/06.01.2012. Pe baza notificarii initiale evenimentul a fost considerat incident. Ulterior, in data de 01.12.2011, pe baza noilor informatii primite si a verificarilor efectuate aeronavei, evenimentul a fost clasificat ca incident grav, fiind desemnata de catre CIAS o comisie de investigatie privind siguranta aviatiei civile pentru continuarea investigatiei si emiterea raportului final.

CIAS a notificat despre eveniment ICAO, EASA si BFU Germania. Au fost desemnati reprezentanti acreditati din partea: BFU – Germania; BEA – Franta; C&I Corporation. Au participat la investigatie in calitate de consultanti si reprezentantii Eurocopter Germania si Eurocopter Romania.

Pe baza informatiilor pe care le-a obtinut, CIAS, in calitate de autoritate de investigare a evenimentelor din aviatia civila, a emis prezentul raport final.

***

DECLARATIE PROVIZORIE privind investigatia evenimentului de aviatie produs in data de 23 august 2013, pe Aerodromul Clinceni

23 august 2014

In ziua de 23.08.2013 in timpul unui zbor de instructie in tur de pista, in timp ce aeronava, tip ZLIN 142 inmatriculata YR-ZCC, se afla pe latura mare a turului de pista, la travers de punctul de conducere al zborului, echipajul aeronavei a auzit un zgomot puternic in partea din fata a aeronavei, in zona motorului.

Click aici pentru declaratia provizorie integrala.

***

DECLARATIE PROVIZORIE privind investigatia accidentului de aviatie produs in data de 29 iulie 2013, in jud. Mures

29 iulie 2014

In data de 29 iulie 2013, la ora 20.20 a avut loc un accident de aviatie in zona Taureni (jud. Mures) in care a fost implicat elicopterul de tip EC 130B4, inmatriculat YR-BTM. In urma accidentului aeronava a fost distrusa in totalitate, iar pilotul impreuna cu patru pasageri au decedat. Singurul supravietuitor a fost cel pozitionat pe scaunul din spatele pilotului.

Click aici pentru declaratia provizorie integrala.

***

CIAS a devenit membru corporativ al Societatii Internationale a Investigatorilor pentru Siguranta Aeriana (ISASI)

22 iulie 2014

Pentru imbunatatirea sigurantei prin schimbul de idei, experienta si informatii legate de investigarea accidentelor si incidentelor de aviatie civila, pentru dezvoltarea reciproca a tehnicilor de investigare cat si pentru a contribui la progresul sigurantei zborului, Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) s-a afiliat incepand cu data de 16 iulie 2014, devenind membru corporativ, la Societatea Internationala a Investigatorilor pentru Siguranta Aeriana – ISASI.

In acest fel, CIAS s-a alaturat celei mai mari familii din care fac parte autoritati nationale responsabile de investigatiile privind siguranta aviatiei civile cat si cele mai importante organizatii sau persoane, de pe tot mapamondul, care contribuie sau au un rol important pentru cresterea sigurantei aviatiei civile. Societati nationale afiliate ISASI sunt localizate in America Latina, Asia, Australia, Canada, Coreea, Europa, Noua Zeelanda, Pakistan, Rusia si Statele Unite.

Prin afilierea la Societatea Internationala a Investigatorilor pentru Siguranta Aeriana, CIAS va avea un rol activ si important pe plan mondial la dezvoltarea si imbunatatirea activitatii de investigare a accidentelor si incidentelor survenite in aviatia civila si isi va putea atinge obiectivul cel mai important: prevenirea accidentelor si a incidentelor de aviatie si cresterea sigurantei zborului.

***

CIAS a desemnat un reprezentant acreditat in cazul accidentului produs pe data de 17 iulie 2014, in Ucraina, in care a fost implicata aeronava Malaysia Airlines

20 iulie 2014

Avand in vedere prevederile Anexei 13 la Conventia de la Chicago, capitolul 5 art. 5.27 privind „Participarea la investigatie a Statelor care au avut victime sau raniri grave din randul cetatenilor lor”, intrucat un cetatean al Romaniei se numara printre victimele accidentului produs in Ucraina pe data de 17 iulie 2014, implicand aeronava Malaysia Airlines, Romania este indreptatita sa desemneze reprezentanti, pentru a participa la investigatia privind siguranta aviatiei civile, avand urmatoarele drepturi:

  • Vizitarea locului accidentului;
  • Au acces la informatiile faptice relevante care sunt aprobate pentru difuzare publica de catre Statul care conduce investigatia, si la informatii privind desfasurarea investigatiei;
  • Sa primeasca o copie a raportului final.

Tinand seama de cele mentionate, Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile – CIAS, in calitatea sa de autoritate de investigatie privind siguranta aviatiei civile in cazul accidentelor si incidentelor grave, a desemnat un reprezentant acreditat in conformitate cu prevederile Anexei 13 la Conventia de la Chicago privind Aviatia Civil Internationala, semnata la Chicago la 7 decembrie 1944, Romania fiind semnatara a Conventiei din anul 1965.

***

CIAS a publicat Raportul Anual privind Siguranta pentru anul 2013

6 iunie 2014

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a publicat Raportul Anual privind Siguranta pentru anul 2013. Raportul are ca scop informarea publicului cu privire la nivelul general de siguranta din aviatia civila din Romania si cuprinde evenimentele de aviatie civila produse in perioada 1 ianuarie 2013 - 31 decembrie 2013.

Informatiile cuprinse in raportarile evenimentelor de aviatie civila sunt protejate in mod adecvat si nu sunt utilizate in alte scopuri decat pentru imbunatatirea nivelului de siguranta din aviatia civila.

Raportul anual este realizat in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 996/2010 privind investigarea si prevenirea accidentelor si incidentelor survenite in aviatia civila si ale Regulamentului UE nr. 376/2014 privind raportarea, analiza si actiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviatie civila.

Pentru mai multe informatii, raportul este disponibil aici.

***

Intalnirea reprezentantilor CIAS si AZLR

6 mai 2014

In data de 06.05.2014, la sediul CIAS a avut loc intalnirea cu reprezentantii Asociatiei de Zbor Liber din Romania, avand ca tema colaborarea intre CIAS si AZLR.

Scopul intalnirii a fost stabilirea modului de colaborare si a activitatilor de sprijin reciproc dintre cele doua organizatii, desfasurate in scopul imbunatatirii sigurantei in activitatile de zbor cu parapanta. Discutiile cu reprezentantii AZLR au fost constructive concluzionandu-se necesitatea stabilirii unui program de reuniuni periodice in care sa fie discutate evenimentele de aviatie specifice zborului cu parapanta, necesitatea raportarii incidentelor grave si accidentelor, stabilirea de masuri si actiuni comune pentru prevenirea aparitiei acestora.

***

ANUNT IMPORTANT

29 aprilie 2014

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) face un apel catre toate institutiile si persoanele care detin fotografii sau imagini video cu aeronava de tip BN-2A-27 Islander, inmatriculata YR-BNP sa le transmita pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea..

Aceasta aeronava a fost implicata in accidentul de aviatie produs in data de 20 ianuarie 2014, in judetul Alba. Fotografiile si imaginile video cu aeronava realizate la o data anterioara producerii accidentului aviatic mentionat pot contribui la o mai buna desfasurare a operatiunilor de investigatie.

Va multumim!

***

CIAS a publicat raportul final privind accidentul aviatic de la Balotesti produs in data de 31 martie 1995

31 martie 2014

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a publicat Raportul Final privind accidentul aviatic de la Balotesti produs in data de 31 martie 1995, in care a fost implicata aeronava de tip Airbus A310-324, avand numarul de inregistrare YR-LCC.

Aeronava era operata de TAROM, pe ruta de zbor ROT 371 cu destinatia Bruxelles si a decolat de pe Aeroportul International Bucuresti Otopeni la ora 06:06:44 UTC. Dupa aproximativ 2 minute de la decolare, aeronava s-a prabusit in zona localitatii Balotesti, in apropierea Aeroportului International Bucuresti Otopeni.

Comisia de investigatie a considerat ca urmatorii factori au contribuit la producerea accidentului:

  • Tractiune asimetrica;
  • Posibila incapacitate a pilotului comandant;
  • Copilotul nu a luat suficiente masuri corective de a acoperi consecintele primilor factori.

Ca urmare a investigatiei, au fost emise urmatoarele recomandari de siguranta:

  • Dupa accident, Airbus Industrie a emis doua Buletine de Service obligatorii, care au condus la emiterea unei Directive a Directiei Generale a Aviatiei Civile din Franta, cu privire la masurile de remediere pe care trebuie sa le adopte toti operatorii aerieni cu scopul de a elimina toate cauzele probabile ale acestei disfunctionalitati;
  • Dupa accident, Airbus Industrie a emis amendamente la Manualul de Intretinere a Aeronavei si la Manualul de Diagnosticare a Defectiunilor. Acestea au fost transmise operatorilor pentru actualizarea corespunzatoare a documentatiei tehnice.

Pentru mai multe detalii, va rugam sa accesati Raportul Final.

***

Accident YR-5153

30 martie 2014

In data de 30.03.2014, in jurul orei 20:20 LT, aeronava tip IKARUS C-42, avand inmatricularea YR-5153, datorita unor probleme la sistemul de propulsie, a efectuat o aterizare de urgenta, in imediata apropiere a DJ603, intre localitatile Uzunu si Mihai Bravu, judetul Giurgiu. Cele doua persoane aflate la bordul aeronavei nu au avut nevoie de asistenta medicala de urgenta. In urma contactului cu solul aeronava a suferit avarii la elice si la trenul de aterizare.

Citeste mai mult...

***

Comunicat de presa privind investigatia accidentului de aviatie produs in data de 20 ianuarie 2014, in jud. Alba

21 februarie 2014

In data de 20 ianuarie 2014, la ora 15:57, Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) a fost notificat telefonic cu privire la producerea unui accident in zona Belis-Fantanele (jud. Cluj), in care a fost implicata aeronava de tip BN-2A-27 Islander, inmatriculata YR-BNP. Chiar daca la momentul in care CIAS a numit comisia de investigatie privind siguranta aviatiei civile, nu se cunostea cu exactitate locul in care s-a produs accidentul si unde se gasea epava aeronavei, echipa operativa din cadrul CIAS s-a deplasat spre locul producerii accidentului. Ulterior, aeronava a fost localizata in vecinatatea comunei Horea, sat Petreasa, judetul Alba.

Click aici pentru comunicatul de presa integral.

***

Declaratie de presa: Atributiile Centrului de Investigatie si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS)

3 februarie 2014

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a fost infiintat in anul 2010, conform Legii nr. 55/2010, ca institutie publica cu personalitate juridica, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, prin reorganizarea Serviciului Investigatii Transport Aerian.

CIAS are urmatoarele atributii:

    • Investigarea tehnica a evenimentelor de aviatie civila, in scopul determinarii faptelor, cauzelor si imprejurarilor care au condus la producerea acestora;
    • Emiterea de recomandari privind siguranta zborului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 51/1999 privind investigatia tehnica a accidentelor si incidentelor din aviatia civila, aprobată cu modificari si completări prin Legea nr. 794/2001;

Citeste mai mult...

***

In atentia aeroporturilor civile din Romania! Reglementarea procedurii de colectare si distribuire a tarifului de 0,275 euro/pasager imbarcat

29 ianuarie 2014

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69/28.01.2014 a aparut Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 7/2014 privind aprobarea tarifului pentru supravegherea mentinerea obiectivelor necesare sigurantei pasagerilor si a procedurii de colectare si distribuire a acesteia si pentru abrogarea Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 894/2010 privind aprobarea tarifului pentru supravegherea mentinerii obiectivelor necesare sigurantei pasagerilor.

Prin aparitia acestui nou Ordin nu se modifica tariful de 0,275 euro/pasager imbarcat, asa cum a fost el stabilit prin toate actele normative referitoare la Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS), ci se stabileste Procedura de colectare si distribuire a respectivului tarif de catre conducerile aeroporturilor civile din Romania.

Citeste mai mult...

***

Detalii referitoare la investigarea evenimentelor de aviatie civila

21 ianuarie 2014

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile – CIAS este singurul organism tehnic din Romania, specializat sa execute investigatiile privind siguranta aviatiei civile. CIAS a fost infiintat in anul 2010, conform Legii nr. 55/2010, ca institutie publica cu personalitate juridica, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, prin reorganizarea Serviciului Investigatii Transport Aerian.

CIAS este desemnat sa organizeze, sa conduca, sa coordoneze, sa controleze si sa execute investigatia privind evenimentele de aviatie civila, in scopul determinarii faptelor, cauzelor si imprejurarilor care au dus la producerea acestora si sa emita recomandari pentru siguranta aviatiei civile, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 996 si ale art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 51/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 794/2001.

„Centrul de Investigatii si Analiza privind Siguranta Aviatiei Civile efectueaza cu profesionalism investigatia tuturor evenimentelor de aviatie civila, iar opinia publica ar trebui sa inteleaga faptul ca procesul de investigatie este unul de durata si presupune parcurgerea mai multor etape succesive, in vederea realizarii rapoartelor de investigatie. Astfel, specialistii CIAS se deplaseaza la locul producerii evenimentului, preleveaza probe, date si recupereaza resturi din epava aeronavei, transporta epava, se intorc la sediul din Bucuresti, analizeaza toate documentele, probele si informatiile relevante si, daca este necesar, dispun si alte expertize tehnice (in functie de caz) la anumite componente ale aeronavei. Datele obtinute se coroboreaza si se concretizeaza intr-un Raport Draft, care se transmite tuturor statelor implicate in eveniment, prin intermediul organismelor similare CIAS.

In cazul accidentului din data de 20 ianuarie 2014, produs cu aeronava de tip Britten – Norman Islander (BN – 2), avand numarul de inmatriculare YR-BNP si apartinand Scolii Superioare de Aviatie Civila, raportul va fi transmis Statelor Unite ale Americii (prin NTSB – National Transportation Safety Board) si Marii Britanii (prin AAIB – Air Accidents Investigation Branch)”, a declarat Nicolae STOICA, Director General al Centrului de Investigatii si Analiza privind Siguranta Aviatiei Civile.

„Dupa redactarea Raportului Draft, conform prevederilor capitolului 6, punctul 6.3 din Anexa 13 la Conventia Aviatiei Civile Internationale privind investigarea accidentelor si incidentelor aviatice, timp de 60 de zile se asteapta primirea eventualelor observatii din partea statelor implicate. Dupa finalizarea acestei perioade, Raportului Draft ii sunt aduse eventuale completari (in cazul in care observatiile primite sunt pertinente), iar Raportul Final rezultat in urma investigatiei poate fi facut public”, a adaugat Nicolae STOICA.

Citeste mai mult...

***

CIAS a publicat Raportul privind siguranta aviatiei civile – Coliziunile cu pasari si animale

17 octombrie 2013

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a publicat “Raportul privind siguranta aviatiei civile – Coliziunile cu pasari si animale”. Raportul a fost intocmit in vederea informarii partilor interesate cu privire la coliziunile aeronavelor cu pasari si animale, coliziuni produse pe teritoriul Romaniei, in perioada 2010-2012.

Pericolul coliziunilor dintre aeronave si pasari este cunoscut inca de la inceputurile aviatiei, primul caz fiind inregistrat in anul 1905. Coliziunile dintre aeronave si pasari au inceput sa fie cunoscute si raspandite odata cu cresterea traficului aerian.

Coliziunile dintre aeronave si pasari sau animale reprezinta o preocupare majora pentru aviatia civila atat la nivel national, cat si la nivel international, din cauza faptului ca pot pune in pericol siguranta operarii aeronavelor si au un impact semnificativ asupra veniturilor operatorilor aerieni.

Citeste mai mult...

***

Accident elicopter, 29 iulie 2013

1 august 2013

In data de 29.07.2013, in jurul orei 20:15, ora locala, un elicopter de tip EC 130 B4, inmatriculat YR-BTM, apartinand companiei MIR AERO, avand 6 persoane la bord s-a prabusit imediat dupa decolare in lacul nr. 7 situat in vecinatatea localitatii Taureni, Jud. Mures.

Ca urmare a impactului cu apa, aeronava a fost avariata si, din nefericire, 5 persoane aflate la bordul elicopterului au decedat, iar o persoana de sex feminin a fost grav ranita. Comisia de investigatie privind siguranta aviatiei civile, numita de catre directorul general al Centrului de Investigatii si Analiza privind Siguranta Aviatiei Civile - CIAS, cu sprijinul ISU Mures si al Inspectoratului de Aviatie din cadrul Ministerului de Interne, au recuperat epava si o parte din componentele aflate in apa.

Citeste mai mult...

***

Cooperarea intre personalul SAR (Search and Rescue) si investigatorii din aviatia civila

5 iunie 2013

In perioada 21-23.05.2013 a avut loc Conferinta „Search and Rescue-ROMANIA” organizata de ROMATSA, la care au participat reprezentantii tuturor entitatilor implicate in operatiunile de cautare si salvare in cazul unui accident de aviatie civila produs pe teritoriul Romaniei (IGSU, Politia Romana, Jandarmeria Romana, SMURD), entitati din aviatia civila (MT-DACSA, AACR, ROMATSA, TAROM, RECECA, SSAvC) si invitati externi cu acelasi domeniu de activitate.

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) a avut calitatea de invitat, avand pe ordinea de zi prezentarea „Cooperation between SAR personnel and Aeronautical investigators”, sustinuta de catre domnul Eugen SUCIU, investigator.

***

Siguranta pe aeroporturile din Romania

5 iunie 2013

In perioada 23-24.05.2013 a avut loc la Ocna Sibiului, Consfatuirea pe probleme Tehnice si Operationale organizata de Asociatia Aeroporturilor din Romania. La acest eveniment a participat in calitate de invitat si Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile.

Reprezentantul CIAS, domnul Eugen SUCIU a prezentat in cadrul consfatuirii tema “Siguranta pe Aeroporturile din Romania”, analizand evenimentele raportate in perioada 2010-2012.

Astfel, numarul evenimentelor de aviatie civila raportate a crescut de la 974 de evenimente raportate in 2010 la 1470 de evenimente raportate in 2012. Totodata, numarul de miscari de aeronave a scazut de la 163222 in 2010 la 138744 in 2012.

Citeste mai mult...

***

In atentia aeroporturilor civile din Romania! Reglementarea procedurii de colectare si distribuire a tarifului de 0,275 euro/pasager imbarcat

3 iunie 2013

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274/15.05.2013 a aparut Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 738/26.04.2013 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 894/2010 privind aprobarea tarifului pentru supravegherea mentinerii obiectivelor necesare sigurantei pasagerilor.

Prin aparitia acestui nou Ordin nu se modifica tariful de 0,275 euro/pasager imbarcat, asa cum a fost el stabilit prin toate actele normative referitoare la Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS), ci se stabileste Procedura de colectare si distribuire a respectivului tarif de catre conducerile aeroporturilor civile din Romania.

Citeste mai mult...

***

Noi reglementari in domeniul investigatiei tehnice a evenimentelor de aviatie civila

3 iunie 2013

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 247/30.04.2013 a aparut Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 721/23.04.2013 pentru desemnarea personalului cu atributii de control al respectarii prevederilor reglementarilor aplicabile in domeniul investigatiei tehnice a evenimentelor de aviatie civila si pentru imputernicirea persoanelor cu atributii de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Aparitia acestui act normativ se datoreaza schimbarilor survenite in domeniul investigatiilor privind siguranta aviatiei civile din Romania, unde Ministerul Transporturilor isi pastreaza autoritatea de stat prin Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, institutie publica infiintata in anul 2010 si subordonata Ministerul Transporturilor, ceea ce a impus inlocuirea actului normativ anterior – OMTCT nr. 1724/2006.

Citeste mai mult...

***

2012: Un an de exceptie in domeniul sigurantei aviatiei

24 aprilie 2013

Potrivit Fundatiei pentru Siguranta Zborurilor (Flight Safety Foundation – FSF) si Retelei pentru Siguranta Aviatiei (Aviation Safety Network – ASN), pe parcursul anului 2012 au fost inregistrate 105 evenimente si accidente civile multi-motor (fatale sau nu). In 2012, Reteaua pentru Siguranta Aviatiei a inregistrat un numar de 23 accidente aviatice fatale, care au cauzat 475 de decese si 36 de victime la sol.

Totusi, in comparatie cu media decadei 2002-2011 la nivel mondial (cand s-au inregistrat de exemplu, in medie, 30 de accidente mortale si 758 de decese), in anul 2012 s-a constatat o imbunatatire a sigurantei aviatice (de exemplu, media ultimilor zece ani este de 29 de accidente fatale si 730 de decese).

Citeste mai mult...

***

Romania se situeaza pe locul 4 in Europa si locul 10 in lume in domeniul sigurantei aviatiei civile

9 aprilie 2013

Organizatia Aviatiei Civile Internationale (ICAO) a efectuat in anul 2009 un audit la nivelul Romaniei, in domeniul aviatiei civile si a constatat o serie de neconformitati. Ulterior, in octombrie 2012, ICAO a organizat o misiune de validare, pentru a verifica daca s-au rezolvat neconformitatile constatate.

In acest context, pozitia dobandita dupa misiunea de validare a ICAO din anul 2012 a devenit publica si plaseaza Romania pe locul 4 in Europa si locul 10 in lume in privinta sigurantei aviatiei civile.

In Romania, Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) este organismul tehnic specializat sa execute investigatiile privind siguranta aviatiei civile.

Citeste mai mult...

***

 

Reuniunea membrilor din consiliul de administratie a EASA: 12-13 martie 2013

11 martie 2013

Directorul general al Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, desemnat ca reprezentant al Romaniei, domnul Nicolae STOICA va participa in perioada 12-13 martie 2013, la reuniunea membrilor din Consiliul de Administratie al Agentiei Europene pentru Siguranta Aviatiei (EASA Management Board), care va avea loc la Cologne, Germania.

Agenda reuniunii EASA Management Board din data de 12 martie 2013 cuprinde subiecte de interes deosebit, precum adoptarea proiectului de buget 2014 si planul de functionare a agentiei EASA. Citeste mai mult...

***

Influenta conditiilor meteorologice in producerea evenimentelor din aviatia civila

22 februarie 2013

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) a participat la evenimentul Aviation Weather Safety Workshop organizat de Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) in data de 21 februarie 2013.

La eveniment au mai fost prezenti si reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, ai Romatsa, precum si numerosi piloti si proprietari de aeronave. In cadrul sesiunii de dezbateri, Eugen SUCIU, investigator in cadrul CIAS, a sustinut o prezentare avand ca tema influenta conditiilor meteorologice in producerea evenimentelor de aviatie civila. Citeste mai mult...

 ***

Conferinta privind siguranta aviatiei civile - "Sharing your Experience"

8 noiembrie 2012

In perioada 6-7 noiembrie 2012, a avut loc a 38-a Intalnire a Grupului de experti in investigarea accidentelor (ACC/38) - "Sharing your Experience".

Evenimentul a fost organizat si gazduit de catre Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS), in cadrul Hotelului Radisson Blu Bucuresti.

La Conferinta au participat personalitati din aviatia civila internationala.

Obiectivul reuniunii a venit in ajutorul schimbului de informatii din domeniul investigatiilor privind siguranta aviatiei civile din Europa. Citeste mai mult...

***

Studii și analize

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile elaborează studii de specialitate, analize specifice și buletine informative privind siguranța aviației civile.

Pentru mai multe informații, click aici.

Rapoarte de investigație

CIAS execută investigații tehnice ale evenimentelor de aviație civilă, cu scopul determinării faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestora.

Pentru mai multe informații, click aici.

Recomandări de siguranță

Centrul de Investigații și Analiza pentru Siguranța Aviației Civile emite recomandări de siguranță a zborului, pe baza unor studii sau a analizei unei serii de investigații.

Pentru mai multe informații, click aici.